среда, 27. новембар 2019.

BRAČ 2017.

BRAČ - BOL

27.09. - BOL
Ujutru napuštamo prelepu uvalu i još uvek oplovljavamo obalu i pozdravljamo se sa Hvarom. Pravac nam je Zlatni rat kod Bola na Braču. Bol je na 45 min plovidbe. Već je podne i počinje severozapadnjak, pa na Zlatnom ratu sidrimo na oko 20m od plaže, pored jos jedrilica. Ovaj Marinin san, da doživi ovu jedinstvenu plažu, danas se ostvario i mi radosno iskačemo iz broda i plivamo do obale. Posle pola sata kupanja moramo nazad na brod ali su talasi bas jaki i uz veliki napor dolazimo do Posejdona.

FILM O OSTRVU BRAČ (sa youtuba)
FILM O BOLU NA BRAČU (sa youtuba)
U rano popodne smo u Bolu i sidrimo na murinu u luci ali je vez na samoj rivi, gde nas je postavio momak iz lučke kapetanije sa napomenom da se moramo vezati bar 1,5m od obale, zbog talasa koje pravi brzi brod kada ulazi u luku. Mesto je lepo jer imamo pogled na rivu kao na pozornicu. Pored nas se vezuje veliki katamaran pa i njega posmatramo i proučavamo život na toliko prostora.

Obilazimo Bol koji je sladak primorski gradić i ostatak večeri provodimo na Posejdonu i kao "mapetovci" posmatramo i komentarišemo šta se dešava pred našim očima. Noć je relativno mirna, mada ponekad naidju talasi od brzog broda-katamarana, kad pristane u luku.

28.09.-Bol-Sumartin
Lepo jutro u Bolu a mi opet kao "Mapetovci" uživamo  posmatrajući život na rivi ili aktivnosti na susednom katamaranu koji ima 2 putnika i 4 člana posade.
Marina ima drugaricu sa studija u Bolu pa je kontakt uspostavljen i dogovor za susret generacije pre podne na rivi. Marina se sa Jasenkom nije videla 30, 40, 50 godina i medju njima nastaje nadmetanje a obe su senilne bakice. Puno priče i sećanja, prijatna atmosfera a na kraju uz pozdravljanje stižu i pokloni: domaće crno vino i po 1 litar orahovače i rogačice, sve domaće.
* Sa Jasenkom sam se videla posle tačno 37 godina! (a ne 40,50) Obe smo bake, što je normalno ali duhom i dalje one iste školarke. U hotelu "Bretanide" šef recepcije je Zoran, Jasenkin muž, isto naš kolega sa studija, inače Zemunac, pa smo u šetnji do Zlatnog rata otišli da ga posetimo na poslu. On je kao i Jasenka potpuno isti kao nekad.

Pre isplovljavanja smo se prošetali predivnim šetalištem kroz borovu šumu do Zlatnog rata koji je jedinstven na celom Jadranu, okupali se još jednom i polako vratili na Posejdona koji je čekao da ga dopunimo gorivom.
Isplovljavamo oko 14h po bonaci i plovimo uz južnu obalu Brača a usput se vuče panula. Za oko 2 sata vožnje sa 2/3 gasa stižemo u Sumartin i kao do sada, kada ne očekujemo mnogo, bivamo prijatno iznenadjeni. Malo primorsko mesto, već sasvim pusto, samo po neki barba na obali i deca koja se igraju. Idila!  Jedan od domaćina nam ljubazno nudi 2 bove da se vežemo ispred njegove kuće, pa će nam ovo sidrenje biti besplatno. Obilazimo mesto a uveče šetnjom uz lungo mare do obližnje plaže gde se divimo lepim kućama, namenjenim za izdavanje.

FILM O SUMARTINU (Sa Youtuba)
29.09. Sumartin - Makarska -uvala Povlja
Sunčano jutro a za doručak Marina sprema palaćinke i po mirnom moru presecamo Brački kanal, prema Makarskoj i za 1 sat vožnje ulazimo u kopnenu luku, posle 15 dana. Odmah se ustremljujemo na prazan deo obale, na sred rive. Prilazi nam momak iz lučke kapetanije i pomaže da se vežemo i to bočno uz rivu. Uz dobrodošlicu,  kaže da nema problema da tu ostanemo koliko hoćemo, jer smo mu rekli da idemo da se nadjemo sa prijateljem. Kaže: samo opušteno :)
Sa starim prijateljem Blaškom, pijemo kafu i uz priču o turizmu nam vreme brzo prolazi.
FILM O MAKARSKOJ RIVIJERI (sa youtuba)

Rastajemo se i odlazimo u jedriličarski klub da proverim mogućnost izvlačenja broda, za par dana ali pošto četkrka nema, već samo dizalica, kao u Splitu, odustajemo od te varijente. Kupamo se na makarskoj plaži koja je prilično prazna a sve odiše krajem sezone. Još jedna dopuna gorivom, jer nam je pumpa pod nosem i oko 15h  isplovljavamo.  Laganom vožnjom u pola gasa obilazimo makarsku rivijeru: Krvavice, Bratuš, Promajnu, Baško polje, Bašku vodu i Brela gde zastajemo na mulu jer je to na ovom pravcu bilo jedino mesto gde smo mogli slobodno da pristanemo a da nije ogradjeno za kupače.

Odatle pravo preko Bračkog kanala pravac Brač i uvala Povlja. Za 2,5 sata opet smo na Braču. Povlja je razudjena uvala i odabiramo najzavučeniji krak. Sve uvalice su zauzete i pod koncesijom konobe, sa vezovima za jahte i jedrilice a pošto nema nikoga, domaćin  nam ljubazo daje vez uz mulo besplatno. Noću se razvio burin pa smo se malo ljuljali a konopi su škripali pa se ne možemo pohvaliti dobrim spavanjem.

30.09. uvala Povlja

Sučano jutro nas mami da se prošetamo po obali ali je vrlo hladno jutro pa smo obukli jakne. U konobi Pipo, pijemo piće i saopštavamo vlasniku da ostajemo još jednu noć a on nam naplaćuje 100 kuna samo tu drugu noć.  Aktiviramo bajbot i sa tomosom oplovljavamo ostale uvale u okviru Povlje i merkamo gde bi mogli  sutra da se udenemo.

*Kada je otoplilo odlazimo na plažu koja je lepo uredjena (nasut šljunak) sa palmama, ležaljkama i tušem, što je retko u Dalmaciji. Planiramo da se okupamo prvo u moru a onda u kupatilu toplom vodom. Ta nam je usluga već poznata jedino ovde nema fena a mi nismo poneli. Ja sušim kosu na suncu a Bane nema šta da suši osim možda malo brade :) jer je još na Šolti bio podvrgnut potpunoj transformaciji imidža. Kosa na 1,5 mm a brada i brkovi se puštaju, tako da sada već posle 27 dana izgleda kao pravi barba. S obzirom da ima stalno na sebi mornarsku majicu, samo mu lula nedostaje da bi bio Popaj i ona mornarska kapic,a koju ne želi da ima i nosi. Moji utisci iz ove uvale su, da je baš onako, kako nama odgovara i šta nama treba, za krstarenje Jadranom.

01.10.uvala Povlja
*Doručkovali smo po jednu palačinku  i oštrimo se za morske specijalitete.
Bane ode da naruči da nam za ručak spreme lignje i škampe na buzaru i to za 13h.
Jučerašnje popodne i veče su bili posvećeni društvenim igrama: karte, čoveče ne ljuti se i na kraju monopol gde je Bane ponovo doživeo debakl, da ne kažem bankrot. More i noć su možda bili i najmirniji od svih do sadašnjih.
Prepodnevno kupanje nam je možda i oproštajno za ovo leto. More je prohladno jer sonar pokazuje 19st ali izuzetno prijatno i osvežavajuće. Sunce je jako prijatno a i tu smo pored terase od konobe Pipo, gde nas čeka morska klopa.

Sto je pripremljen za nas dvoje i uskoro nam donose obilne porcije i ovog puta belo vino. Posle ručka smo sve do mraka pecali mamce za parangal a zatim postavljali mrežu u susednom kraku uvale, gde smo se premestili i na kraju spustili parangal u sam smiraj dana. Sve je proteklo savršeno uspešno i već na kraju prvog krstarenja, nas dvoje smo savršeno sinhronizovani u svim aktivnostima na brodu i oko njega. Sve udice i mreže su nam noćas potopljene a sutra ćemo videti  da li je ribolov bio uspešan. Posejdon je potpuno miran pod mesečinom i na površini vode kao ogledalo.

02.10. PUČIŠĆA, SPLIT
Spavanje je bilo mirno bez i jednog talasa i čim otvorim oči, žurim da pogledam da li ima nešto u mreži. Iako je rosa, kao i svakog jutra, jer je more toplije od vazduha i prilično je sveže, ja izlazim na krmu. Medjutim,  u mreži ne vidim ništa. Za vreme doručka se dogovarmo da se pakujemo put Splita, jer najavljuju, od sutra, pogoršanje vremena. Pripreme podrazumevaju da se podigne bajbot, skine sa njega motor, spakuje mreža i sve suvišno a ostave samo konopi. Nakon dizanja sidra, odlazimo do hridi gde smo sinoć bacili parangal. Ovoga puta  je bačen u bunar, jer je više od pola ješke na udicama, ostalo nedirnuto a ni na jednoj nema ulova. Ja sam, medjutim, prezadovoljan jer smo spuštanje i dizanje parangala, Marina i ja izveli savršenom tehnikom: ona je na kormilu a ja istovremeno dižem strunu.
Na putu ka Splitu uplovljavamo u mesto Pučišće sa severne strane Brača.

Mesto je predivno, na litici kao da su kuće uklesane u stenu a na ulasku u duboku zaštićenu uvalu, nalazi se čuveni kamenolom, belog bračkog mermera. Sidrimo bočno na rivi bez problema i odmah nam pažnju privlače zvuci iz obližnje klesarske škole u koju smo malo zavirili da vidimo kako se stvaraju lepote iz kamena.
Sledi kratak obilazak prekrasnog mesta i kupovina suvenira  od mermera. Od Pučišća ponovo prelazimo Brački kanal i plovimo uz kopnenu obalu od Omiša ka Splitu.

Do Splita se vozimo 2 sata i uplovljavamo u ACI marinu  u glavnoj splitskoj luci, medjutim njihove cene su preterano visoke, pa odlučujemo da nastavimo plovidbu i oplovimo Marjan, koji je veoma živopisan. U marini "Spinut" nalazimo prihvatljive uslove i za dizanje i čuvanje broda jednu noć.
Posejdon je nakon više od mesec dana pristao na svoj poslednji, ovogodišnji vez. Sredjujemo brod za vadjenje i kopneno putovanje a veče provodimo sa dragim prijateljima Boženkom i Viktorom.

03.10.SPLIT
Nakon prolaznih komplikacija oko instalacije na novom autu i prikolici, odvozimo je u marinu. Dizanje Posejdona je proteklo bez problema, zatim uvezivanje gurtnama, kačenje prikolice za auto  i prvi put probamo vuču broda autom sa automatskim menjačem. Medjutim, bez ikakvih problema izlazimo iz Splita. Jedino blago dizanje temperature je bilo na usponu pre autoputa kod Splita i na uzbrdici pre tunela Sv. Roko. Ostalo vreme puta, auto je vukao prikolicu sa brodom bez ikakvih problema. Najviše nas je namučila kiša, koja je neprekidno padala.
U sredu oko 02 sata stižemo u Beograd i parkiramo u ulici, srećni što je put, kao i čitavo krstarenje proteklo bez nepredvidjenih teškoća.
Sutra dan smo smestili Posejdona na sigurno, da provede zimu na suvom.
Do sledećih avantura, dovidjenja!

JUŽNI JADRAN 2018.

PRIPREME Septembarsko krstarenje je postalo toliko dominantno u našem godišnjem nautičkom kalendaru da celo leto možemo smatrati pripre...